Aug 24, 2011

IMAN ADALAH MUTIARA

Assalamualaikum...

::Berilah ubat kepada hati yang tidak sihat::

Apa khabar iman dan amal antum semua? Apa khabar hati? Bagaimana keadaan hati antum? Iman antum? Sihat? Demam? Demam panas? Kronik? Kritikal? Ke terpaksa dimasukkan ke ICU? Atau hampir sembuh dari serangan virus dosa??

Semoga hati-hati ini yang sentiasa dekat denganMu berada dalam keadaan baik-baik sahaja memandangkan semuanya sedang bergelut dengan masa yang terlalu singkat ini untuk mengejar pahala Ramadhan..

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda, "Iman itu memiliki tujuh cabang (riwayat lain tujuh puluh tujuh cabang) dan yang paling utama ialah Laa ilaaha illa Allah, dan yang terendah ialah membuang duri dari jalan. Dan malu juga merupakan salah satu cabang iman."

Apa khabar iman kita? "Maka jawablah ia dengan amalan..."

Sementara cuti pertengahan semester yang sedang berjalan pada waktu dan ketika ini, kitalah bos kepada diri kita sendiri. Kita jugalah yang menguruskan aktiviti seharian kita seperti makan, tidur, mandi, siapkan tutorial *hek!* dan sebagainya.. Tapi, yang paling penting dan paling utama ialah bagaimana kita menguruskan iman kita.. Iman kita juga memerlukan planner. Isikanlah planner iman anda semua dengan agenda dan aktiviti yang dapat menyuburkan dan menyihatkan iman. Rebutlah peluang keemasan dikala Ramadhan ini masih bersisa untuk mencapai halawatul iman. Sesungguhnya, hanya orang yang betul-betul beriman dan beramal soleh sahaja akan dapat merasai betapa manisnya iman..

"Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati ini , teguhkanlah hati kami pada agamaMu dan ketaatan padaMu. Janganlah Kau pesongkan hati kami. Sesungguhnya kami hamba-hamba yang sangat lemah lagi daif..."

Salam mujahadah melawan nafsu~

No comments:

Post a Comment

[Click click]