Aug 21, 2011

Kita selalu bertanya...

Assalamualaikum...

Kita selalu bertanya dan al-Quran sudah menjawabnya...

Kita bertanya: Kenapa aku diuji?
Al-Quran menjawab: "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, "Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta" (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Kita bertanya: Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Al-Quran menjawab: "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" (Surah Al-Baqarah ayat 216)

Kita bertanya: Kenapa ujian seberat ini?
Al-Quran menjawab: "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Kita bertanya: Kenapa kita rasa frust?
Al-Quran menjawab: "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah Ali Imran ayat 139)

Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?
Al-Quran menjawab: "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk." (Surah Al-Baqarah ayat 45)

Kita bertanya: Kepada siapa aku berharap?
Al-Quran menjawab: "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah ayat 129)

Kita bertanya: Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?
Al-Quran menjawab: "Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka." (Surah At-Taubah ayat 111)

Kita berkata: Aku tak tahan!
Al-Quran menjawab: "...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusuf ayat 12)

Kita bertanya: Sampai bila aku akan merana begini?
Al-Quran menjawab: "Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan." (Surah Al-Insyirah ayat 5)

Sudah! Jangan mengeluh lagi. Pergi baca Quran.

::Ujian Allah datang dalam pelbagai bentuk::

No comments:

Post a Comment

[Click click]