May 10, 2012

As Time Passes By...


Awal kehidupan seorang manusia dalam rahim, berselimutkan cinta dan kasih sayang seorang ibu. Apabila perasaan tidak dapat terucap melalui kata-kata, kerana menantikan keajaiban yang penuh hikmah..

Semuanya bermula dari.....

Saat sel sperma memulakan perjalanannya untuk mencari sel telur(ovum). Saat pembuahannya terjadi(fertilization); maka bersatulah gen lelaki dan perempuan..

Hari pertama: Ia memulakan perjalanan pertamanya, menuju ke rahim ibu..
Hari ketujuh: Ia sampai ke tujuannya..

RAHIM IBU..tempatnya bersemayam selama 9 bulan...

3 minggu: Ia merupakan "Embrio", dan jantung bayi mula berdetak, ia telah hidup. Tangan dan kakinya mulai bertunas.
8 minggu: Ia kini telah menjadi janin yang sedang bernyawa.
9 minggu: Tubuhnya mulai bergerak.
12 minggu: Saat si ibu melakukan 'USG' (Scan), ia mulai jelas terlihat. Ia telah mempunyai refleks menendang, alat kelaminnya mulai membentuk, entah lelaki atau perempuan. Tangannya terbentuk dahulu sebelum kakinya. Ia pun ber-Eksplorasi. Menyentuh kepalanya, memegang tali pusatnya.
18 minggu: Saat ia menendang, si ibu dapat merasakan, ia mulai membuka matanya, dan berkedip.
24 minggu: Segala yang berada di tubuh badannya telah sempurna. Mendengar sayu-sayu, mencicipi sedikit air ketuban.
26 minggu: 90% waktunya di gunakan untuk tidur. Ia pun mula menghisap jarinya. Kebiasaan yang akan dibawanya sehingga bayi, sesekali ia terkejut, hinggakan si ibu dapat merasa.
28 minggu: Otaknya kini memiliki memori. Ia mengenali suara ibunya dan suara muzik. Muzik yang tenang akan membuatnya rileks bahkan tertidur.
33 minggu: Dia sudah boleh bermimpi. Entah apa yang dia mimpikan..
40 minggu: Dia sudah siap melihat dunia.

Perjuangan seorang ibu. Saat ia berjuang keluar, dia menangis dan si ibu masih kuat untuk tersenyum walaupun kesakitan..



"Ya Allah, ya Rahman, ya Rahim...Rendahkanlah suaraku, perindahkan ucapanku, dan lembutkan hatiku untuk mamaku Norainu Binti Ab Halim...Berilah dia balasan sebaik-baiknya atas kesakitan yang mama rasakan untukku ketika mengandung, melahirkan, dan menyusukanku serta didikannya padaku. Peliharalah mamaku sepertimana dia memeliharaku..Ya Rabbi, ampunilah dosa-dosanya dan kasihanilah dirinya sebagaimana dia mengasihiku sejak kecil. Panjangkanlah usianya, murahkan rezekinya dan berikanlah keberkatan dunia dan akhirat dalam hidup kami sekeluarga...Ya Allah, aku mohon Kau sayangi, cintai, ampuni, berkati dan masukkanlah mamaku yang tersayang ini kedalam jannahMu. Dan aku mohon, jangan dikurangkan rasa cinta kami yang bertaut kerana kasih sayangMu ini..Sesungguhnya, Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung dan Engkaulah yang Maha Pengasih di antara semua pengasih..Amin ya Rabbalalamin..."

2 comments:

  1. Salam. Sy ada view video on youtube, mgkin saudari yg edit. Tittle of 'Ukhwah itu indah.' Great video. :) kalau boleh share skit guna editor/software ape ye? Jzkk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..maaf lmbt reply..sy guna after effects :-)

      Delete

[Click click]