Mar 19, 2011

Pesanan Penaja

Tenet..tenet *Semua orang tau bunyi mesej hp cap ayam..huhu*
Tenet..tenet *tandanya ada dua mesej*

Sebenarnya tak dengar pun bunyi tu..Sebab keluar rumah..Hp main tinggal je dekat rumah..
Balik-balik terus cek hp..Yela kan, takut-takut ada secret admire bagi mesej ke..huhu *perasan je*

Mesej apa ni yang kamu nak cerita?? Merepek je banyak..

Ni mesej 1:

"sblm amek result, bc:
1.al-fatihah
2.ayt kursi
3.al-ikhlas7x
4.al-alaq3x
5.an-nas3x
bdoa dgn nm ALLAH dgn rndh dri&mnxlh kjyn sbg muslim.mlakn pjlnn ke sek dgn kki knn.INSYAALLAH kjyn mlk kt smua.4wdkn kpd clon spm10.jgnlh krn sygkn kdt kjyn xdpt dcpai bsma.AMIN"

Sender:
Bhah
+601XXXXXXXX

Mesej 2:
"Ya Allah, shbt yg mbaca ini adlh shbt baik, sygilah dia,ampunkn dosa2ny,kasihilah dia.tngktkan khidupnnya,mudahkan rezekinya,sihatkan bdnnya.Jika dia melangkah, selamatkanlah dia,mudahkan langkahnya,biar dpt kputusn SPM yg cmlang.Amin....kirim ke9 kwn yg kamu sygi krn 9org itu juga mendoakanmu...InsyaAllah"

Sender:
Shikin
+601XXXXXXXX

Komentar penerima~~>>>>

Bukan saya nak kutuk orang yang bagi tu..Saya tahu dorang just tolong forwardkan..
Ok..Untuk mesej 1 & 2, punyalah banyak short form sampai saya pun tak reti nak baca..Almaklumlah, hari-hari tulis baku je..huhu..Saya memang tak suka kalau mesej-mesej yang macam tu ditulis dengat perkataan short form yang terlalu short sampai nak baca pun merangkak-rangkak *Ok.Masuk tadika balik.hehe*
Apa salahnya kalau penulis tu tulis panjang-panjang..Kalau short form sikit-sikit tu takpa lah..And kalau kita mesej biasa-biasa dengan kawan-kawan pun takpa lah..Tapi ni mesej yang boleh dikatakan formal lah jugak..Apa-apa pun orang kat sini bukan nak kutuk or nak tersakitkan hati siapa-siapa ya..Cuma nak bagi pandangan..Kalau boleh tulis lah panjang-panjang..Senang sikit kita nak forward dekat orang lain..Orang tu pun tak pening kepala baca..Okay~

Untuk mesej yang ke2 tu, saya tak faham kenapa dia suruh forward dekat 9 orang je..Kenapa tak suruh forward dekat semua list phone number yang kita ada..Kan lagi ramai yang boleh tolong doakan even mereka tak ambil SPM..Sudah semestinya la kan list phone number kita semua yang kita kenal..So, apa salahnya kalau bagi je dekat semua..Bukan setakat 9 orang kawan yang kita sayang je..Kalau kita sayang kat 10 orang kawan macam mana? Kan dah susah..

Saya bukannya nak peningkan kepala siapa-siapa, saya cuma bagi cadangan dan pandangan. Bukan saya nak kutuk..Tak terfikir langsung ok nak kutuk..Jadi, saya harap semoga bahasa kita ni dapat diperbaiki penggunaannya. Saya sendiri pun banyak buat kesalahan tatabahasa..Cuba tengok dalam blog ni je pun dah tau..Tapi takkan kita nak tulis bahasa baku or bahasa melayu klasik kot..Tak best pulak kalau baca kan..hehe

beg ni comel kan?? huhu *tetibe*

2 comments:

  1. afi!! aku ingat aku sorang je pk mcm tu. xsangka kau pun terasa apa aku rasakan. weee ^_______^

    p/s- lakukan sesuatu kenalah ikhlas dan kerana Allah kan? :)

    ReplyDelete
  2. huhu..kita kan ada chemistry..hehe

    p/s: betul3..

    ReplyDelete

[Click click]