Aug 5, 2011

NIKMAT

In The Name of Allah, The most Beneficent, The Most Merciful...

Assalamualaikum..
Nikmat bila duduk rumah. Dapat sahur dengan makanan sedap-sedap. Ayah kejut sahur sampai bangun. Berbuka dengan macam-macam jenis hidangan. Nikmat bila dapat solat berjemaah dengan keluarga. Rasa lebih dilindungi. Rasa lebih khusyuk. Lebih tenang bila balik rumah tengok muka mak dengan ayah. Hilang semua masalah. Alhamdulillah..

Rasa takut bila baca Surah  Ar-Rahman. Terasa macam sangat tak bersyukur kepada Allah bila dikurniakan kesenangan dan rezeki yang melimpah ruah. Kufur nikmatkah??

"Maka yang mana satu lagi nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang hendak kamu dustakan?" Takut bila baca ayat ni. Ya Allah, sungguh tak bersyukurnya hambamu ini.

Seandainya manusia ingin menghitung nikmat-nikmat pemberian Allah, Tuhan pencipta alam, maka mereka tidak akan mampu menghitungnya. Sekalipun air laut dijadikan tinta, seluruh ranting kayu dijadikan pena, dan dedaun pokok yang ada di muka bumi ini dijadikan kertasnya, maka ia tidak akan pernah sudah. Subhanallah. Betapa besar dan banyak nikmat yang Allah telah kurniakan disekeliling kita.

Namun, manusia sering lupa dan lalai untuk bersyukur kepada Allah yang Maha Memberi. "Maka yang mana satu lagi nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang hendak kamu dustakan?" Ketika melangkah kaki keluar, menghayunkan tangan, menghirup udara yang segar dan menikmati cahaya matahari yang terang dan bersinar, pernahkah terfikir dari mana datangnya semua nikmat-nikmat ini? Sekiranya Allah mengarahkan semua nikmat yang telah diberikan kepada manusia itu harus dibayar dengan menggunakan wang, berapa banyak yang harus kita keluarkan untuk membayar semua itu? Tidak terkira banyaknya.

"Dan ia telah memberikan kepada kamu sebahagian daripada setiap apa juga yang kamu berhajat kepadanya. Jika kamu menghitung nikmat-nikmat Allah, nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia yang ingkar, sangat suka menempatkan sesuatu bukan pada tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat TuhanNya".
Bersyukurlah kepada Allah di atas nikmat yang telah Allah kurniakan. Ya Allah, terlalu sedikit sekali aku mengucapkan kata syukur kepadaMu. Alhamdulillah....Bersyukurlah wahai hati kerana Allah telah menempatkan kamu ditempat yang sepatutnya kamu berada.


::Bersyukur dapat belajar di Kolej Matrikulasi Selangor dan dikurniakan sahabat-sahabat yang sangat memahami::


No comments:

Post a Comment

[Click click]