Aug 4, 2012

Ikhlas

Assalamualaikum w.b.t..Salam juang buat ikhwah wa akhawat...

Lama juga menyepi...

Namun, pada waktu dan saat ini, aku menulis lagi...
Ini saja yang ku mampu untuk membantu dakwah ini. Allah...
Membantu membangunkan semangat dalam diriku yang semakin malas sangat untuk beramal.
Mudah-mudahan yang terklik blog ini dapat mengambil ibrah yang boleh membuahkan pahala buat diriku...



"Susahnya nak ikhlas...."


Kadang-kadang terfikir jugak dalam hati adakah semua yang kita lakukan ini ikhlas?? Ikhlas kerana Allah??

"Sesungguhnya Allah tidak akan menerima amal kecuali amal yang dilaksanakan dengan ikhlas dan dilakukan semata-mata untuk mengharap redha Allah." [HR Abu Daud dan An-Nasaie]

Contoh:
  1. Saya minat Matematik. Saya suka belajar Matematik. Tapi kenapa setiap kali keputusan peperiksaan untuk subjek Matematik selalu gagal? Tak cukup ikhlas ke aku belajar?
Heh??! Macam tah pape je bg contoh..belasah jela...Ok, contoh lain yang lebih qowiy..

Pernah suatu ketika di dalam peperangan, Saiyidina Ali Karamallahuwajhah diludahi mukanya oleh seorang musuh, terus dilepaskan peluang untuk membunuh musuh tersebut. Bila ditanya kenapa dia melepaskan musuh tersebut sedangkan musuh itu telah meludah mukanya. Maka Saidina ali menjawab "Aku takut kalau-kalau pukulanku sesudah aku diludah itu adalah kerana aku marah dan bukan kerana Allah."

Ikhlas itu rahsia Allah. Ikhlas sukar dinilai. Ini adalah kerana ikhlas merupakan niat atau perasaan atau tujuan di dalam hati. 

Seringkali tertanya-tanya, macam mana kita nak tahu yang kita ni dah betul-betul ikhlas buat satu benda. Adakah dengan berkata "Eh! Aku ikhlas ni tolong kau."

Bukan ke ikhlas tu tak boleh ditafsirkan dengan kata-kata? Ke macam mana?? 

Rumit juga ya....Sedangkan ulama' mengambil masa bertahun-tahun untuk menafsirkan ikhlas. Apatah lagi kita..

Cube kita perhatikan gambar di bawah....


Ada nampak apa-apa tak???????
Tak nampak kan???
Ha...macam tulah ikhlas..

Ikhlas diibaratkan seperti semut hitam, berjalan di atas batu yang hitam, pada waktu yang gelap gelita..
Macam gambar kat atas tu...nampak tak semut hitam dlm gambar tu?? Siapa yang nampak memang haibat laa...

Bukan senang nak dapatkan keikhlasan hati. Berapa ramai yang buat sesuatu pekerjaan tu lillahitaala. Kerana Allah. Macam solat. Kita berniat "sahaja aku menunaikan solat fardhu Maghrib 2 rakaat kerana Allah Taala".. Fuhh! Mudahnya kita berniat macam tu setiap kali solat. Padahal dalam hati, "cepatla habis solat, cepatla habis solat." Ikhlas ke macam tu??? Tapi tak salah pun kita niat macam tu. Kalau yang betul-betul ikhlas tu baguslah...Tapi semakin kita katakan kita ikhlas *dalam konteks luar ibadah khusus ye...*, semakin keikhlasan tu lari dari kita...

Semuanya kembali kepada hati kita.. Niat kita. Nak jaga niat ni merangkumi semua perkara. Sampaikan bila kita sedih pun Allah menilai adakah kesedihan kita itu kerana Allah atau kerana dunia semata-mata. Apakah kesedihan yang dialami itu kerana gagal dalam peperiksaan?  Atau kerana putus cinta? Kalau macam tu lah, kamu hanya mendapat kesedihan sahaja, tak memberi apa-apa manfaat pada Allah. Hati kamu kosong *bukan macam Najwa Latif..huh*

Akhir kalam, 
Tak perlu untuk kita mengaku ikhlas. Cuma hati yang perlu menjawab. Semuanya berbalik kepada hati..Keikhlasan akan datang dengan sendirinya tanpa perlu kita mencari. Namun, keikhlasan perlu di cari untuk mencapai mardhatillah (keredhaan Allah).



Sekian, wassalam....

No comments:

Post a Comment

[Click click]